Saturday, February 13, 2010

DETIK SEMALAM...12 FEBRUARI 2010

aku dan mimie
Semalam, merupakan pengalaman pertamaku dimana aku bekerja membantu mak angkatku di kedai makan berdekatan dengan terminal bas muadzam shah,pahang. Itu merupakan pengalamanku yang pertama yang merasakan pahit getir hidup mereka yang mencari rezeki untuk menyara hidup. Aku belajar melayan kerenah pelanggan, belajar membuat abc,ais batu jagung dan cendol di samping mengambil pesanan dari pelanggan yang datang. Alhamdullilah, pelanggan datang tidak henti2 ke gerai mak angkat ku....
Aku pada mulanya tidak tahu macam mana aku boleh digelar sbg anak angkat makcik tu...aku cuma pergi makan jemput2 dikedai makcik yang dikenali sebagai makcik Piah...makcik Piah baik orgnya...
mungkin aku mendapat peluang ini kerana sikapku yg suka beramah mesra...waktu itu aku bersama kawan baikku ,mimie...kami sama menjadi ank angkat mak cik Piah...
baruku faham macam mana mereka yang berhempas pulas mencari rezeki untuk ank2...
pada waktu aku secara rasminya menjadi anak angkat makcik Piah.,makcik menepuk belakangku sambil memesan,"belajarlah baik2 selagi ada peluang belajar, Makcik hari2 penat mencari duit, hanya pelajaran yg mampu membntu kamu" ...lebih kurg macm tu la kata2 Makcik Piah....aku cube belajar mengenal semua ini, yang pasti aku gembira kerana diberi peluang mengenali apa itu MAKNA KEHIDUPAN..
-SEMOGA ALLAH MEMURAHKAN REZEKI KITA SEMUA-

Moral cerita= Belajarlah memahami kesusahan orang lain,sesungguhnya kita akan lebih merendah diri dan jangan abaikan pelajaran kerana belajar itu seumur hidup....sekian

1 comment:

  1. yeah..im agree wit dat..
    kdg2 tgk je cm sng...
    bla da alami sndr bru taw cm ne pnt ny..
    thnks to u coz alwys wit me fwens...
    a memorable moments...

    ReplyDelete